Peter Schreyer al tien jaar hoofddesign bij Kia

Tijdens de IAA in Frankfurt werd tien jaar geleden de 'tiger nose' grille geïntroduceerd. Dit was het designdebuut van Peter Schreyer. Sindsdien is deze kenmerkende grille op alle volgende modellen van Kia teruggekeerd.

De grille heeft een belangrijke rol gehad in de design gedreven evolutie van het merk, waarbij wereldwijd de merkbeleving van Kia is veranderd. In 2007 werd ook voor het eerst de '7 jaar Kia-garantie' op elke nieuwe Kia geïntroduceerd. Een nog altijd unieke garantieperiode.

Om nog meer te verrassen had Kia een heldere designfilosofie en een uniek familiegezicht nodig, waardoor klanten onmiddelijk elk model zouden herkennen als Kia. Peter Schreyer kreeg alle vrijheid om die designfilosofie te ontwikkelen. "Het was een zeldzame kans en een hele eer dat ik volledig de vrije hand kreeg om de designtaal voor een automerk te bepalen."

Schreyer vat zijn allesomvattende designfilosofie samen als 'De eenvoud van de rechte lijn'. "Het Kia-gezicht lijkt op dat van een tijger: krachtig, eigenzinnig en herkenbaar", zegt Peter over de iconische 'Tiger nose' grille. "Toch begon dit ontwerp niet met het idee van een tijgerneus. Het is eerder het resultaat van vele uren werk, gericht op het creëren van een uniek DNA voor Kia."

Kia lanceert dit jaar in Frankfurt de nieuwste modellen met de beroemde grille. De Kia Stonic, de scherp geprijsde cross over, die eind september in de showroom zal staan en de Kia Stinger, de snelst accelererende Kia die ooit gemaakt is en waarvan de verkoop later dit jaar van start zal gaan.

Frank Vaneman, Peter Schreyer, Michael Meijer