De Kia EV9 is gepresenteerd

Live presentatie van de EV9

Gisteravond, op dinsdag 28 maart om 23:00 was het dan zover: de live wereldpremière van de Kia EV9! In een 17 minuten durende presentatie kregen we meer te horen over het productiemodel en de specificaties. Wij zaten er natuurlijk klaar voor en wat we hoorden gooide hoge ogen! In deze blog vertellen we u wat we nu weten. Bekijk gerust eerst de video voor meer beeldmateriaal!

Bekijk de wereldpremière van de Kia EV9

EV9 voor huis

Het aparte design

Tja, alles wat we over het design kunnen zegge is: opvallend! Iedereen was natuurlijk al enorm verrast door de Concept EV9, want die kondigde toch wel een heel nieuwe look aan. In de grote lijnen wijkt de uiteindelijk gepresenteerde EV9 niet veel van de Concept EV9 af, iets wat e bij andere automodellen nog wel eens ziet. Maar volgens Kia is dit de toekomst van het merk en zullen we dit design op meer toekomstige modellen gaan terugzien. Let vooral op de befaamde 'Tiger Nose grille' van Kia; het merk maakt in de presentatievideo zelfs een statement dat dit dé nieuwe look is.

De EV9 is ontworpen volgens de desingtaal 'Opposites United. Hoekige en ronde vormen gaan best samen! Het designteam heeft zich laten inspireren door de elementen licht, lucht, aarde en water.

EV9 voor water

Een grote jongen

De Kia EV9 is grote SUV. De afmetingen: 5,01 meter lang, 1,98 meter breed en 1,75 meter hoog en uitvoerbaar met 19, 20 of 21 inch wielen. Dat heeft zo'n joekel wel nodig! De verticale koplampen benadrukken optisch ook nog eens het formaat. 

De EV9 wekt door de uitstulpingen bij de wielkasten, de enorme achterkant en de strakke zijlijn de indruk dat 'ie best wel houdt van een offroadpaadje... en dat klopt, want in de presentatie wordt gesproken over een Advanced Traction Control System!

Kia-EV9-interieur

De binnenkant

Zo ruim als de EV9 buiten is, is hij ook vanbinnen. De EV9 heeft drie zitrijen, dus is uitermate geschikt voor wat grotere gezinnen... of voor vervoer naar de voetbalclub natuurlijk! We zien (in ieder geval op de getoonde GT-Line) draaibare stoelen, zodat je tijdens het rijden of een rustige picknick langs de kant van de weg, elkaar kunt aankijken. Gezellig!

De EV9 staat op het Electric Global Modular Platform. Dat brengt een lange wielbasis met zich mee van wel 3,10 meter en biedt een vlakke laadvloer. En daar kan behoorlijk wat in, gokken we zo.

De binnenkant ziet er rustig en beschaaft uit. Een enorm ononderbroken scherm van twee keer 12,3 inch biedt een vol overzicht van de auto, functionaliteiten en multimedia. Ook wat tastbare knoppen zijn terug te vinden. Dat blijft handig voor de snelheid van de bediening.

In materiaalgebruik doet Kia wat het ooit beloofde: zo milieuvriendelijk als mogelijk. Er wordt dus geen leder meer gebruikt in het interieur, bekleding is zoveel mogelijk gemaakt van gerecyclede en geupcyclede materialen. Ook een redelijk novum voor Kia: géén zwart interieur meer! Maar een licht, dualtone fris uiterlijk.

EV9 geparkeerd

Welke uitvoeringen gaan we op Nederlandse bodem zien?

In Nederland zal de EV9 komen als Long Range met achterwiel- of vierwielaandrijving, beiden uitgerust met een 99,8 kWh accupakket. De achterwielaangedreven variant heeft een 150 kW elektromotor en zal naar het landelijk maximum schieten in 9,4 seconden. De vierwielaangedreven variant, met een 283 kW elektromotor, doet dat in zo'n 6 seconden en er wordt gesproken over een WLTP-actieradius van 541 volledig elektrische kilometers. Imposant!

En of dat niet genoeg is, biedt het E-GMP platform een 800v laadstructuur. De accu kan daarmee in slechts een kwartier 239 kilometer bijladen. Heerlijk, die technische ontwikkelingen. 

Oh ja, en hállo: 2.500 kilo trekgewicht!

Kia HDP

En nog iets speciaals...

Dat de Kia EV9 vol zit met slimme technologie zal niemand verbazen. Maar wel heel knap: met de Highway Driving Pilot is level 3 autonoom rijden mogelijk! U zult in de basis dus gewoon lekker de krant kunnen lezen en de auto laten rijden... Of niet? Nee, want er is een grote maar. In Nederland is dit (nog) niet mogelijk door de wet- en regelgeving. Niet alle nieuwe snufjes zullen dus te gebruiken zijn. Jammer? Misschien, maar er blijft genoeg over om van te genieten!

Op de hoogte blijven van alles omtrent de Kia EV9? Schrijf u in!