In 1993 begon het allemaal in Nederland; een nieuw merk reed zijn eerste kilometers op Nederlands asfalt. Kia introduceerde zichzelf met de Sephia, een compacte middenklasser. Opvallend detail: de eerste Sephia die vanaf de boot op Nederlandse bodem kwam, droeg nog het oude logo van Kia waarbij de 'K' leek op een rokende schoorsteen.
Kia 30 jaar in Nederland

De brochure van de Kia Sephia
De oudste Kia-brochure in Nederland

De eerste Kia Sephia
Aankomst in de haven
Goedemorgen Europa
Introductie als budget-optie
Kia maakte zichzelf bekend aan Nederland met 'Goedemorgen Europa!', zoals te lezen is in de eerste brochure van de Sephia. 'Een nieuw produkt introduceren in een werelddeel is iets dat je niet zo maar doet. Zeker als dat produkt een auto is, en al helemaal, wanneer dat werelddeel Europa is.'
De Sephia verscheen in het begin alleen als sedan, maar werd later ook leverbaar als vijfdeurs hatchback. 'Kia rijdt een klasse rijker' was de leus en daarmee probeerde Kia duidelijk te maken dat het een veel-voor-weinig-merk was. Niet ondenkbaar, als je nadenkt over de prijsbewuste Europeaan.
Naast de Sephia kwam vanaf 1994 de Sportage het modelsegment verrijken. Destijds had de Sportage nog een reservewiel op de achterklep én was de auto standaard vierwiel aangedreven! Een heuse terreinwagen, anders dan de luxe SUV die we nu kennen.
Kia leende voor de Sportage het chassis en de motor van Mazda. Datzelfde zien we terug bij het derde model op de Nederlandse markt: de Kia Pride. Dat model was bijna één op één een Mazda 121 en bestond al tien jaar voordat hij naar Nederland kwam. Het compacte model scoorde goed, zeker toen de stationvariant uitkwam. Die was destijds te koop voor 20.000 gulden; zo'n 9.000 euro. Voor een nieuwe auto met zoveel ruimte!

De Kia Pride Wagon
'Veel voor weinig'

Eerste generatie Sportage
De SUV van Kia
Modeluitbreiding
en steeds succesvoller
Het jaar 2000 was met in totaal 5.000 verkochte auto's het beste jaar voor Kia. In ieder geval, sinds de introductie dan, en vooral dankzij de Kia Pride. De Kia Joice, een MPV-achtig model, deed het heel aardig in Nederland. Maar toch, pas bij de eerste Kia Rio in 2000 zag je een blijk van zelfvertrouwen in het ontwerp. Dat heeft er mede voor gezorgd dat dit het populairste model van Kia werd!
Een ander model wat een succesnummer werd, was de Kia Sorento. Die verscheen in 2002 en wist in 2003 meer kopers naar Kia te halen dan het merk in totaal in 1998 deed! Ook dit model verscheen, net als de eerste Sportage, als een echte terreinwagen. Wel zag hij er wat spannender en luxer uit, waardoor het een interessante optie werd voor geïnteresseerden in, vaak veel duurdere, SUV's.
Kia hield het succes op gebied van SUV's goed vast: in 2004 kwam er een modernere Sportage. In het jaar 2005 zorgde dat model er mede voor dat Kia gevestigd werd door een eerste top 10-notering.

Alle generaties van de Kia Sportage
Met uiterst rechts het model uit 2004
Nog een belangrijke introductie in 2004 was de Kia Picanto. Tot op de dag van vandaag razend populair! De Kia Carens kwam, een zevenzitter. De Rio kreeg een intensieve facelift en de Kia Cee'd werd gelanceerd. Ja, mét een apostrofje! Dit model is vanaf het begin toegespitst op de Europese markt, want er kwam niet alleen een 'normale' vijfdeurs Cee'd, maar ook een Sportswagon en een driedeurs Pro-cee'd. De Cee'd werd in Europa gezien als de nummer 1 van Kia, in Nederland bleef alleen de populaire Picanto hem voor. Kia bedacht toen met de Cee'd iets ongekends: zeven jaar garantie! En daar profiteren we nu nog steeds van.
In 2006 kwam Peter Schreyer aan het hoofd van het designteam te staan. Niet de eerste de beste, want deze man is verantwoordelijk voor het ontwerp van bijvoorbeeld de Audi TT. Schreyer vond dat iedere Kia direct herkenbaar zou moeten zijn en introduceerde de tiger nose-grille. En daar herkennen we ze nog steeds aan.
De recensies van de modellen van Kia werden beter en beter. Waar het eerder werd uitgelegd als 'Een goede auto voor het geld' werd het steeds vaker 'Een goede auto'!
De Kia Soul EV was de eerste elektrische auto van Kia, maar de e-Niro werd pas echt een hit. Inmiddels staan er verschillende (half)elektrische modellen op de markt en met name de Kia EV6 blinkt uit.
De rest is geschiedenis: Kia is nummer 1 in Nederland! En we zien de toekomst rooskleurig tegemoet.