FrankVaneman Automotive: Nieuwe naam met vaste waarden

25-01-2016

Onlangs verscheen in HCNieuws het volgende artikel, geschreven door Jakob Dekker.

In de komende periode zullen de Van Kouwen logo's op de Hoofddorpse en Amsterdamse dealerpanden van Kia, Fiat, Alfa Romeo, Abarth en Fiat Professioneel langzaam maar zeker plaats maken voor die van FrankVanemanAutomotive. Dat lijkt heel ingrijpend, maar is een logisch vervolg op een ontwikkeling die al enkele jaren aan de gang is. Je kunt er niet omheen, de automotive-wereld verandert en de rol van het dealerbedrijf wijzigt, omdat de manier en beleving van autokopen een andere richting inslaan. Als automan in hart en nieren weet Frank Vaneman dat je daar in mee moet. Strategieën aanpassen, de organisatie daarin meenemen en de klant nog centraler stellen.

SUCCESSEN VOORTZETTEN

Het gesprek met de 45-jarige ondernemer begint heel duidelijk. "Ik heb respect voor de manier waarop Theo van Kouwen vanuit zijn Opel-dealerbedrijf de Van Kouwen Groep met tien vestigingen en meerdere merken heeft ontwikkeld. In 2002 ben ik er begonnen, waarvan de laatste acht jaar als mede-eigenaar. Samen hebben wij het bedrijf uitgebouwd tot een regionaal, groot, succesvol, fullservice multimerkendealerbedrijf met eigen dealervestigingen, een schadebedrijf, callcenter en met een sterke functie binnen de regio. Door die steeds verdergaande schaalvergroting wordt alles ook steeds wat minder persoonlijk. Aantallen winnen het dan van klanttevredenheid en dat was iets waar zowel Theo en ik steeds meer moeite mee kregen. Vanuit die gedachte, het toetreden van Theo zijn zoons tot de organisatie en hun liefde voor het merk Opel is gekozen voor deze nieuwe aanpak. Na overleg met onze medewerkers, de betrokken importeurs en anderen zijn wij tot een tweedeling van het concern gekomen. Theo gaat daarbij verder met Opel en ik neem de overige dealerschappen over en ga die voortzetten onder de naam FrankVanemanAutomotive. Dit alles in goed overleg en met wederzijds vertrouwen. Voor alle duidelijkheid: Wij zijn nog steeds goede vrienden, collega-ondernemers en doen waar dat kan ook zaken samen. Denk daarbij aan ons gezamenlijke schadeherstelbedrijf in Hoofddorp-Noord en bijvoorbeeld de administratie", vertelt Frank Vaneman.

TWEE VESTIGINGEN

FrankVanemanAutomotive is op twee locaties gevestigd. De een is aan de Klokkenbergweg in Amsterdam Zuid-Oost. Hiermee werd het bestaande Fiat/Abarth pand verruild voor de locatie naast het bestaande Kia dealerbedrijf.

"Daar zitten we nu op een zichtlocatie naast elkaar", vervolgt de enthousiaste ondernemer. "Bedoeling is om daar een flagshipstore voor Fiat, Abarth, Alfa-Romeo, Fiat Professional en op termijn mogelijk ook Jeep in te richten. Een bedrijf waar de merkbeleving centraal staat. Hetzelfde gaan wij in het buurpand voor Kia doen. Op die manier denk ik dat de autoconsument een compleet overzicht krijgt van wat het merk inhoudt. In Hoofddorp hebben wij destijds de Kia-activiteiten van Hoeke overgenomen en gaan die in volle omvang voortzetten. Naar mijn idee is Kia een merk met een enorme potentie binnen de particuliere en de zakelijke markt. Ook in Hoofddorp gaan wij de beleving per merk verder doorvoeren, zeker in het showroomgedeelte. Dat alles wordt dan omgeven door wat wij als FrankVanemanAutomotive daar aan toevoegen. Zelf ben ik daar nauw bij betrokken en ben altijd in een van de vestigingen aanwezig. Niet voor niets heb ik mijn email en telefoonnummer ook op de website staan en spreek de bezoekers persoonlijk aan. Iedereen mag weten wie hier 'De vent op de tent' is en mag mij daar persoonlijk op aanspreken. Het liefst natuurlijk met positieve geluiden, maar mocht er een probleem zijn, hoor ik dat ook het liefst als eerste. Dan kun je er wat aan doen en met elkaar naar de beste oplossing zoeken. Een uitdaging! Dat zeker, maar ook een mooi uitgangspunt voor de toekomst en de wens van de hedendaagse klant. Voor ik met mijn bedrijf begon, heb ik met alle medewerkers gesproken en mijn visie met hen gedeeld. Zeven dagen per week open, zes dagen in de week terecht kunnen voor reparatie en onderhoud, maar ook de klant centraal in alles wat wij doen en nog meer gebruik maken van de moderne media, een eigen callcentre (van 8 tot 23 uur bereikbaar) en ga zo maar door. Ieder van de 53 mensen die hier nu werkt, deelt die visie en wil er vol voor gaan. Een mooiere start kun je als ondernemer niet wensen. Voor de klant betekent dit ook dat zij dezelfde bekende gezichten in de showroom, bij de receptie en in de werkplaats tegenkomen. Ik ben trots op de kwaliteit van ons team dat dagelijks voor onze klanten klaarstaat. Ze zijn enthousiast, ambitieus en willen dat de klant tevreden naar huis gaat. Bovendien zijn ze goed opgeleid en getraind. De monteurs kennen hun eigen merk door en door. In deze tijd waar de consument ook nog wel eens kiest om onderhoud niet door de dealer te laten doen, willen wij met ons vakmanschap de klant ervan overtuigen bij ons te blijven voor onderhoud. Wat daar bij hoort is dat de klant weet wie er aan de auto gaat werken en dat de klant dus rechtstreeks overleg heeft met de monteur over welke werkzaamheden er zijn verricht, wat er is verbeterd en waar je wellicht op moet letten om optimaal plezier van je auto te hebben."

BIJ ONS KAN HET WEL!

Het kopen van een auto is aan het veranderen. Als dealerbedrijf moet je daar in mee. De verstoring die als gevolg van ondermeer de bijtelling in de afgelopen periode optrad, is op zijn retour. Er komt meer rust in de markt en de emotie krijgt weer meer ruimte. "Met een merk als Alfa-Romeo in onze portefeuille spreekt dat bijzonder aan. Zij lanceren de komende jaren acht nieuwe modellen, die allemaal ook inspelen op emotie en rijplezier. Iets dat natuurlijk ook geldt voor Abarth. Maar er zijn ook andere ontwikkelingen gaande. Alternatieve brandstoffen, zoals LPG en aardgas. Op dat gebied kunnen wij met Fiat passende personen- en bedrijfswagens aanbieden. Hybride is een techniek die Kia momenteel op meerdere modellen aanbiedt. Kia dat overigens met de nieuwe Sportage vanaf februari iets heel moois in de showroom zet en waarvan komend jaar nog veel meer moois verwacht mag worden. Fiat komt met de Tipo en de 124 Spider. Iets heel anders is de zakelijke markt. Nu daar de excessen uit de markt zijn, zie je dat mensen ook kijken naar alternatieven. Private Lease is daar een mooi voorbeeld van. Met Van Kouwen hebben wij de Fiat-actie van de MediaMarkt helemaal gedaan en daar veel van geleerd. Op basis van die kennis kunnen wij voor ieder een passende oplossing bieden. Dat is onderdeel van het uitgebreide dienstenpakket waarin je je als dealer vandaag de dag moet onderscheiden. Onze missie is dan ook: 'Bij ons kan het wel!' Om te onderstrepen dat wij er voor de klant zijn en zijn/haar probleem graag goed willen oplossen. Of het nu om aanschaf, leasing, onderhoud of advies gaat!"