De nieuwe Kia EV3 is gepresenteerd

Rolf Wakker

10 min lezen

Gisteren was het zover: de wereldpremière van de Kia EV3! Kia heeft met de populaire Niro EV al een relatief handzame elektrische crossover, maar nu komt er ook eentje die vanaf het platform af aan als EV bedoeld is. Dit is de Kia EV3.

Highlights

  • Tot 600 kilometer actieradius
  • Snelladen van 10% naar 80% in 31 minuten
  • 204 pk voorwielaangedreven
  • AI-assistent

Exterieur

Bekijk de Kia Ev3 goed in de afbeeldingen en video’s op deze pagina, want deze auto ga je heel veel zien in Nederland. ‘Hier ben ik’, lijkt de EV3 met zijn eigenwijze looks te willen zeggen. Want wat weten we nu over het exterieur? Allereerst zien we het nieuwe, strakke Star Map verlichtingsconcept en de verticaal geplaatste dagrijverlichting.

Aan de zijkant valt het lange, aflopende dak op. Ook de stoere, hoekige wielkasten lijken met elkaar verbonden door de lijnen van de spatborden. Vinden we mooi! Een nieuwigheid bij Kia is de deurgreep voor de achterportieren. Geen ‘flush’ handgrepen zoals aan de voorkant, maar een greep in de C-stijl.

De Kia EV3 is 4.300 mm lang, 1.850 mm breed, 1.560 mm hoog en de wielbasis meet 2.680 mm. Als de EV3 te bestellen is kun je kiezen uit 9 kleuren, waarvan er vier speciaal voor de EV3 gemaakt zijn; Shale Grey, Adventurine Green, Frost Blue en Terracotta.

Als we kijken naar de GT-Line (zie onderstaande afbeeldingen) zien we pas echt hoe dik de EV3 eruit komt te zien. Dat heeft vooral te maken met de contrasterende zwarte carrosseriedelen. Gedurfd, maar een echte eyecatcher.

INterieur

We zien een ruim interieur dat plaats biedt aan vijf personen. Scherpe lijnen in het dashboard, dat er zeer clean en rustig uitziet, zorgen voor een wat futuristisch gevoel. Het 12,3-inch infotainment scherm wordt gecombineerd met een 5-inch touchscreen voor de klimaatcontrole én een 12,3-inch cluster. Voldoende scherm, dachten wij zo. Opvallend is dat het scherm rijkt tot aan het midden van het dashboard, waardoor de passagier voorin ook toegang heeft tot het bedienen van functies zoals navigatie. Handig als je zelf je handen aan het stuur moet houden!

Veel van de functies van de EV3 kunnen worden bediend met een simpele aanraking van de stuurwielknoppen, waaronder de rijmodus, de cruise control, het entertainment en de navigatie.

Tussen bestuurder en voorpassagier zien we een slanke middenconsole met een heuse schuiftafel, die de cockpit de indruk geeft van een lounge. Ook valt ons wat meer kleur in het interieur op, waarvan we niet de verwachting hebben dat dit ook meekomt in de Nederlandse EV3’s.

Daarnaast: meervoudig instelbare sfeerverlichting en ultracomfortabele stoelen, die zijn voorzien van USB-C opladers en een ontspanningsmodus. Je zou er bijna vanuit gaan.

Bekijk de premiÈre

Actieradius, laden en tech

De nieuwe Kia EV3 beschikt over een elektrische aandrijflijn met voorwielaandrijving. Ook de EV3 is gebaseerd op het Electric Global Modular Platform (E-GMP) met de nieuwste accutechnologie van de vierde generatie. Het standaardmodel heeft een  batterij van 58,3 kWh en die van de EV3 Long Range heeft een capaciteit van 81,4 kWh.

Beide uitvoeringen zijn uitgerust met een elektromotor van 150 kW/283 Nm, die een acceleratietijd van 0-100 kilometer per uur mogelijk maakt van 7,5 seconden. De maximumsnelheid van de EV3 ligt op 170.

De EV3 Long Range heeft een verwacht bereik van maximaal 600 km (WLTP) en het geavanceerde Vehicle Charging Management System zorgt ervoor dat de batterij in ongeveer 31 minuten van 10 tot 80 procent kan worden opgeladen. Indrukwekkende cijfers waar we heel blij van worden.

Compact, maar ruim in technologie en veiligheid

Kia rust de EV3 uit met een reeks geavanceerde veiligheids-, rij-, gemaks- en laadfeatures die doorgaans toebedeeld zijn aan grotere modellen. We zien veel veiligheids- en slimme systemen terug, zoals ‘eDTVC’: Electric Dynamic Torque Vectoring Control dat ervoor zorgt dat de EV3 het vermogen soepel en stabiel op de weg overbrengt. Het Forward Collision-Avoidance Assist, de Lane Keeping Assist, Highway Driving Assist en Reverse Parking Collision-Avoidance Assist zijn uiteraard van de partij.

Met de Remote Smart Parking Assist kun je je als EV3-rijder makkelijk en veilig in en uit krappe ruimtes manoeuvreren zonder dat je in de auto hoeft te zitten. Het Head-up Display projecteert informatie op de voorruit om de afleiding van de bestuurder weg te nemen. De EV3 is de eerste Kia met het nieuwe ‘i-Pedal 3.0’ waarmee de bestuurder het niveau van regeneratief remmen naar eigen voorkeur kan aanpassen.

Met de EV3 introduceert Kia ook Vehicle-to-Load (V2L) in het segment van compacte, elektrische SUV’s. Met deze technologie kunnen externe apparaten zoals laptops, koelboxen of koffiezetapparaten van stroom worden voorzien. En met de Digital Key 2.0 kunnen EV3-rijders hun SUV met een smartphone of smartwatch ontgrendelen en starten. Deze digitale sleutel is ook gemakkelijk te delen met vrienden en familie. Klinkt gek? Denk eens terug aan de tijd dat je nog met je pinpas betaalde, in plaats van je smartphone tegen de betaalautomaat te houden.

AI in je auto

Bij Kia staat altijd een sterke mate van connectiviteit en entertainment centraal. Een te personaliseren infotainmentsysteem, Harman Kardon audiosysteem voor de thuisbioscoopervaring en streambare content via de Premium Streaming-service van LG’s Automotive Content Platform dat werkt met webOS…

Maar het leukste dat we zien is de AI-assistent. Deze assistent maakt het mogelijk om de EV3 vrij intuïtief en direct te bedienen. De stemassistent is uitgerust met natuurlijk taalbegrip, zodat je gewoon op jouw natuurlijke wijze kan zeggen wat je wil. Jouw EV3 zal het begrijpen. Allereerst zullen de Koreaanse EV3’s worden uitgerust met AI, maar we verwachten dit snel in Europa terug te zien. ‘Hé Kia, navigeer even naar dat leuke winkeltje waar ik vorige week ook was.’ Dat is de toekomst!

Direct op de hoogte.
Altijd.

Mis niets van het laatste nieuws. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we beloven je dat we je niet te vaak zullen spammen.

Ook interessant

Loading …