Belangrijke wijzigingen in mobiliteit

Rolf Wakker

8 min lezen

Na Prinsjesdag even de balans opmaken; belangrijk, want zo weet jij wat je te wachten staat als het kabinet de nieuwe plannen doorvoert. Het doel van de overheid? Het vergroenen van het wagenpark en het bevorderen van duurzame mobiliteit. Hieronder lees je de belangrijkste wijzigingen.

Tariefkorting motorrijtuigenbelasting

In onderstaande afbeelding zie je de huidige status van de tariefkortingen op elektrische auto’s en plug-in hybride auto’s. In de Voorjaarsnota werd nog gesproken over een afbouw van de korting voor EV’s tot en met 2023. Binnen de begroting bleek dit toch niet mogelijk, waardoor er vanaf 2026-2029 een tariefkorting van 25% zal worden gehanteerd.

Vanaf 2030 vervalt deze korting en betaal je, als je een elektrische auto rijdt, 100% van de motorrijtuigenbelasting. Alle andere emissievrije voertuigen zoals elektrische bestelauto’s en elektrische autobussen zijn vanaf 2026 uitgezonderd van deze korting.

BPM op Plug-in hybrides

Vanaf 2025 ondergaat de belasting op Plug-in Hybride Voertuigen (PHEV’s) een wijziging. Waar PHEV’s nu nog een eigen BPM-tabel hebben, worden ze straks belast volgens de reguliere BPM-tabel. Dankzij een nieuwe Europese testmethode voor CO2-uitstoot, daalt voor sommige PHEV’s met een uitstoot boven de 25 gram, zoals de Kia Sportage en Sorento, de BPM ten opzichte van 2024. En dat is mooi meegenomen.

Bovendien geldt er vanaf januari 2025 een vaste BPM-voet van €667,-, zelfs voor auto’s met 0 gram uitstoot. Hoewel dit een stap richting gelijkwaardigheid is, zijn de exacte effecten van de nieuwe testcyclus op de CO2-uitstoot van Kia’s PHEV-modellen nog niet volledig duidelijk.

Let wel op dat de definitieve BPM-bedragen nog beïnvloed kunnen worden door inflatiecorrecties.

Verwachte BPM aanpassing Kia-modellen

Het kabinet is ook van plan om volgend jaar een BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen)-verhoging door te voeren. Daardoor geldt voor een aantal modellen dat ze, helaas, duurder zullen worden. De definitieve verhoging van de prijzen moeten we nog afwachten. Wil je deze BPM-verhogingen voorkomen? Dat kunnen we ons goed voorstellen. Bekijk nu onze snel leverbare voorraad en stap dit jaar nog in!

Bijtelling elektrisch rijden

Dan nog de bijtelling voor de zakelijke elektrische rijder. Die zal worden aangepast van 16% naar 17% tot een fiscale waarde van 30.000 euro. Het bedrag dat overblijft wordt belast met de normale 22% bijtelling. Nu nog instappen in een elektrische auto? Doen! Want dan maak je ook nog kans op de overheidssubsidie, die eveneens volgend jaar komt te vervallen.

Direct op de hoogte.
Altijd.

Mis niets van het laatste nieuws. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we beloven je dat we je niet te vaak zullen spammen.

Ook interessant