Lang leve de kleine auto

Rolf Wakker

5 min lezen

Als er één model is dat een grote impact heeft gehad op Kia, dan is het de Picanto. De afgelopen jaren heeft deze compacte auto in het A-segment zo’n beetje iedere andere auto verslagen. Waar andere merken stoppen met hun kleine modellen, gaat Kia vrolijk door. Ze hebben de Picanto zelfs een fijne facelift gegeven. In deze review duiken we dieper in deze vernieuwde Picanto.

Compact formaat, ruime mogelijkheden

Het formaat van de Picanto is door de jaren heen niet veel veranderd. Ja, het is een kleine auto, dus verwacht niet dat je er bergen met bagage of de bewoners van een kleinschalig appartementencomplex kwijt kan, maar voor een compact model is de Picanto nog best ruim. Met 255 liter bagageruimte achterin, uitbreidbaar tot 1010 liter met de achterbank neergeklapt, is het een praktische keuze voor een zeer brede doelgroep.

Dat veel merken stoppen met hun compacte auto’s heeft te maken met de steeds strenger wordende veiligheidseisen. Het wordt steeds lastiger om een betaalbare auto te maken die aan deze eisen voldoet. Jammer, want dit formaat heeft het altijd goed gedaan in Nederland. Gelukkig blijft Kia trouw aan het compacte segment met de derde generatie Picanto, nu dus met een vernieuwd uiterlijk.

Een verfrissende facelift

De nieuwe Picanto heeft een frisse look gekregen met een nieuwe motorkap, achterklep en verlichtingsunits voor en achter. Deze veranderingen geven de auto een moderne uitstraling en bereiden hem voor op een lange toekomst. De doorgetrokken verlichtingsstrips zorgen voor een bredere uitstraling. De GT-Line variant ziet er zelfs nog wat sportiever uit.

Er zijn vier nieuwe kleuren beschikbaar, waaronder het opvallende Adventurous Green. Ook is er een nieuwe sleutel ontworpen voor dit model.

Modern interieur

Binnenin vinden we ook vernieuwingen, zoals het digitale instrumentarium dat er modern uitziet. De ComfortLine is verdwenen, dus de instapvariant is nu de DynamicLine. De 100 pk-motor is vervangen door een 1.0 Dpi motor met 63 pk, die in elke uitvoering te vinden is.

De GT-Line biedt extra’s zoals automatische klimaatcontrole, een schuif/kantel zonnedak, 16-inch lichtmetalen velgen, stoel- en stuurverwarming en draadloos opladen voor je smartphone. Standaard is de Picanto al uitgerust met high-tech veiligheidssystemen zoals autonome noodremassistentie en vermoeidheidsherkenning.

Populair en praktisch

Het is niet voor niets dat de Picanto de afgelopen jaren in de top 3 van meest verkochte auto’s in Nederland stond. Hij is beschikbaar als vier- of vijfzitter, met handgeschakelde of automatische transmissie. De Kia Picanto bewijst dat een compacte auto nog steeds een grote impact kan maken.

Lang leve de kleine auto! Bekijk de review:

Accepteer de cookies om deze video te kunnen bekijken Accepteer cookies

Direct op de hoogte.
Altijd.

Mis niets van het laatste nieuws. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we beloven je dat we je niet te vaak zullen spammen.

Ook interessant

Loading …