De Kia EV2: de nieuwe publiekslieveling in wording

Kia timmert stevig aan de weg in Nederland. In 2025 is de Kia EV3 al een voltreffer: het is het populairste nieuwe model in Nederland. Maar binnenkort staat er een nieuwe uitdaging klaar, een kleinere en betaalbaardere elektrische auto: de Kia EV2.

De verwachting is dat de EV2 uit zal groeien tot een van de bestverkochte modellen van ons land. Volgens TopGear heeft hij zelfs de kans om ‘de bestverkochte auto van Nederland’ te kunnen worden.

Wat is het geheim van dit optimisme? Simpel: Kia gaat het succesvolle EV3-concept verder invullen, maar dan in een compactere, toegankelijkere vorm.

Wat weten we al over de Kia EV2

De productieversie van de EV2 wordt naar verwachting begin 2026 voorgesteld. Kia zelf hint dat de onthulling al vroeg in het jaar zal plaatsvinden, mogelijk gekoppeld aan een Kia EV Day.

Interessant detail: de EV2 wordt gebouwd in de fabriek van Kia in Slowakije. En opvallend genoeg zal hij niet in Zuid-Korea worden aangeboden.

Techniek en platform

De EV2 deelt zijn basisarchitectuur met de EV3: beide modellen rusten op Kia’s E-GMP-platform.

Dat is een luxe platform, waardoor Kia (in tegenstelling tot sommige andere kleine EV-modellen) geen concessies hoeft te doen aan kwaliteit en prestaties. Het is een platform waarop alleen dedicated EV’s worden gebouwd.

Toch zal de EV2 technisch iets minder ‘zwaar’ worden uitgevoerd dan de EV3. In Nederland begint de EV3 momenteel bij ongeveer € 36.995,-, met 204 pk en een 58,3 kWh-accu die tot zo’n 436 kilometer rijbereik biedt. Voor de EV2 mikken kenners op een vanafprijs van circa € 30.000,-.

Het doel: een middenweg tussen de kleine stadsauto’s (denk aan de Kia Picanto) en de grotere EV3. Kia richt zich op geïnteresseerden die net te weinig vinden bij de Picanto, maar aan de andere kant de EV3 wat te groot of prijzig vinden.

Ontwerp en positie op de markt

Hoewel we nog vooral detailfoto’s kennen (nog vóór de officiële onthulling), wordt de EV2 beschreven als compact met semi-crossover invloeden. Kia zelf noemt het een compacte auto die een brug moet slaan tussen stadsauto’s en grotere SUV’s.

Een interessant contrast komt van de Hyundai Inster (die sommige mensen direct associëren met de EV2). De Inster is echter niet gebouwd op een EV-platform en is daardoor minder geavanceerd qua techniek. De EV2 zal wat dat betreft op technologisch vlak een significant stap vooruit zijn.

Waarom zou de Kia EV2 gaan ‘vliegen’ op de Nederlandse markt?

Met een verwachte vanafprijs van zo’n € 30.000,- ligt de EV2 in een prijssegment dat zeer aantrekkelijk is voor veel Nederlanders die nieuwsgierig zijn naar elektrisch rijden, maar een dure high-end EV nog een te grote stap vinden. Juist in dat segment is momenteel groei mogelijk.

Toch zal hij technisch niet ingeboet hebben: dankzij het E-GMP-platform kan Kia nog steeds goede specificaties leveren (zoals een aantrekkelijk rijbereik), terwijl de motor mogelijk iets minder krachtig is dan de EV3.

Marktpositie en concurrentie

De EV2 kan fungeren als sweet spot tussen de Picanto en de EV3. De Picanto verkoopt jaarlijks behoorlijk, maar voor mensen die iets meer willen (ruimte, comfort, bereik) is de stap naar EV3 vaak groot. De EV2 zou dat gat kunnen opvullen.

Als Kia hierbij ook de kosten (zoals belasting, bijtelling, onderhoud) scherp weet te houden, kan de EV2 de positie van de EV3 nog versterken in het Nederlandse marktspectrum.

Verwachte aantrekkingskracht

Dat de EV2 potentie heeft om de bestverkochte auto te worden, is niet alleen gebaseerd op speculatie. Kia is al het best verkochte automerk in Nederland en de EV3 domineert de lijsten momenteel. Door met de EV2 in te stappen in een kleiner segment, vergroot Kia haar trefferkans nog verder.

Wat betekent dit voor ons?

Voor ons, als partij in de autosector, biedt de komst van de Kia EV2 kansen. Geïnteresseerden die voorheen afhaakten door hogere prijs of schaal van EV-modellen, kunnen nu overtuigd raken door een iets kleiner, betaalbaarder elektrisch model dat toch moderne techniek biedt.

Om het met een mooie term te noemen: de EV2 heeft een ‘gap filler-positie’: een EV met de kwaliteit van zijn grotere broer, maar dan toegankelijker. Wij zijn zeer benieuwd! Zodra er meer informatie naar buiten wordt gebracht, lees je dat als eerste in ons nieuwsoverzicht.

Direct op de hoogte.
Altijd.

Mis niets van het laatste nieuws. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we beloven je dat we je niet te vaak zullen spammen.

Ook interessant