
Hoe lang gaat de accu van een elektrische auto mee?
Een veelgestelde vraag, zeker voor wie overweegt om een gebruikte elektrische auto te kopen. Uit diverse tests blijkt dat de batterijen van veel elektrische auto’s verrassend goed hun accucapaciteit behouden, zelfs na jaren intensief gebruik.
Hoe werkt een lithium-ion accu?
Elektrische auto’s maken gebruik van lithium-ion accu’s, vergelijkbaar met de accu in een smartphone, maar dan veel groter en geavanceerder. De accucapaciteit neemt in de loop der tijd af door factoren zoals opladen, ontladen, temperatuurverschillen en het aantal laadcycli. Gelukkig zijn er manieren om deze degradatie te beperken, zoals het vermijden van overmatig snelladen, de accu niet altijd volledig opladen of leeg laten lopen, en de auto zo veel mogelijk op een gematigde temperatuur houden.
Kia e-Niro: Uitstekende accuprestaties
De Kia e-Niro is een uitstekend voorbeeld van een goed presterende accu. AutoWeek testte onlangs een vijf jaar oude e-Niro met bijna 100.000 kilometer op de teller. Het resultaat was verbluffend: de accucapaciteit bleek nog steeds 100%, zelfs een fractie meer. Volgens AVILOO Battery Diagnostics is dit een bijzonder resultaat dat zelden wordt gezien. De nieuwe eigenaar, Freek van Leeuwen, was dan ook meer dan tevreden met de uitkomst: “Dit is ongelooflijk en had ik nooit verwacht.”
Tips voor de aankoop van een gebruikte elektrische auto
Waar moet je op letten bij de aankoop van een gebruikte elektrische auto? Het is belangrijk om de staat van de accu te controleren, aangezien deze een van de duurste onderdelen van de auto is. Vraag of er een accudiagnoserapport beschikbaar is, zoals dat van AVILOO, dat inzicht geeft in de huidige capaciteit van de accu. Let ook op het onderhoudsverleden van de auto en of er voornamelijk thuis of aan openbare laadpalen is geladen, aangezien snelladen meer invloed kan hebben op de accuduur.
AutoWeek: “Beter dan goed” – Accucapaciteit e-Niro na 100.000 km nog steeds 100%
Gebruikte elektrische auto’s staan steeds vaker op de shortlist van particulieren. Een veelgehoord punt van zorg is dat het accupakket van EV’s in de loop der tijd aan capaciteit kan inboeten. Daarom test AutoWeek periodiek gebruikte elektrische modellen om te achterhalen hoeveel de capaciteit in de praktijk is verkleind. Zo werd vorig jaar de accu van een e-Niro met 140.000 km getest, waarbij bleek dat deze slechts 0,8% was gedegradeerd. AutoWeek concludeerde: “Deze Niro is een aanrader als elektrische occasion. De accu blijkt na onze test nog top.”
Onlangs werd een andere e-Niro onder de loep genomen, een vijf jaar oud exemplaar met 99.460 km op de teller. Het resultaat was dit keer spectaculair: de capaciteit was nog steeds 100%, zelfs een beetje meer. Luc Vranken van AutoWeek concludeerde: “Dit is een prachtig verhaal voor een elektrische auto met 100.000 km en vijf jaar ervaring. Dit ziet er heel goed uit, echt heel goed.” Freek van Leeuwen, de nieuwe eigenaar van de Niro, was blij verrast: “Dit is ongelooflijk en had ik nooit verwacht.”
Lees meer: AutoWeek artikel
Hoe werkt een lithium-ion accu?
Elektrische auto’s maken gebruik van lithium-ion accu’s, vergelijkbaar met de accu in een smartphone, maar dan veel groter en geavanceerder. De accucapaciteit neemt in de loop der tijd af door factoren zoals opladen, ontladen, temperatuurverschillen en het aantal laadcycli. Gelukkig zijn er manieren om deze degradatie te beperken, zoals het vermijden van overmatig snelladen, de accu niet altijd volledig opladen of leeg laten lopen, en de auto zo veel mogelijk op een gematigde temperatuur houden.
Kia e-Niro: Uitstekende accuprestaties
De Kia e-Niro is een uitstekend voorbeeld van een goed presterende accu. AutoWeek testte onlangs een vijf jaar oude e-Niro met bijna 100.000 kilometer op de teller. Het resultaat was verbluffend: de accucapaciteit bleek nog steeds 100%, zelfs een fractie meer. Volgens AVILOO Battery Diagnostics is dit een bijzonder resultaat dat zelden wordt gezien. De nieuwe eigenaar, Freek van Leeuwen, was dan ook meer dan tevreden met de uitkomst: “Dit is ongelooflijk en had ik nooit verwacht.”
Tips voor de aankoop van een gebruikte elektrische auto
Waar moet je op letten bij de aankoop van een gebruikte elektrische auto? Het is belangrijk om de staat van de accu te controleren, aangezien deze een van de duurste onderdelen van de auto is. Vraag of er een accudiagnoserapport beschikbaar is, zoals dat van AVILOO, dat inzicht geeft in de huidige capaciteit van de accu. Let ook op het onderhoudsverleden van de auto en of er voornamelijk thuis of aan openbare laadpalen is geladen, aangezien snelladen meer invloed kan hebben op de accuduur.
AutoWeek: “Beter dan goed” – Accucapaciteit e-Niro na 100.000 km nog steeds 100%
Gebruikte elektrische auto’s staan steeds vaker op de shortlist van particulieren. Een veelgehoord punt van zorg is dat het accupakket van EV’s in de loop der tijd aan capaciteit kan inboeten. Daarom test AutoWeek periodiek gebruikte elektrische modellen om te achterhalen hoeveel de capaciteit in de praktijk is verkleind. Zo werd vorig jaar de accu van een e-Niro met 140.000 km getest, waarbij bleek dat deze slechts 0,8% was gedegradeerd. AutoWeek concludeerde: “Deze Niro is een aanrader als elektrische occasion. De accu blijkt na onze test nog top.”
Onlangs werd een andere e-Niro onder de loep genomen, een vijf jaar oud exemplaar met 99.460 km op de teller. Het resultaat was dit keer spectaculair: de capaciteit was nog steeds 100%, zelfs een beetje meer. Luc Vranken van AutoWeek concludeerde: “Dit is een prachtig verhaal voor een elektrische auto met 100.000 km en vijf jaar ervaring. Dit ziet er heel goed uit, echt heel goed.” Freek van Leeuwen, de nieuwe eigenaar van de Niro, was blij verrast: “Dit is ongelooflijk en had ik nooit verwacht.”
Lees meer: AutoWeek artikel
Direct op de hoogte.
Altijd.
Mis niets van het laatste nieuws. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we beloven je dat we je niet te vaak zullen spammen.
Vergelijk de drie vormen van elektrificatie
Niet alle EV’s werken hetzelfde. Zo verschillen ze.
100% Elektrisch
Elektrisch
Stekker
Accu-elektrische voertuigen, of BEV’s, zijn volledig elektrische voertuigen — er is geen benzine nodig. Ze gebruiken een accu + elektromotor voor de aandrijving.
Populaire Kia modellen
Niro
EV3
EV9
Overige merken:
BMW i3
Audi e-tron
Plug-in Hybride
Benzine
Elektrisch
Stekker
Plug-in hybride elektrische voertuigen, of PHEV’s, overbruggen de kloof door in elektrische modus te rijden voor lokale ritten, terwijl voor langere afstanden een verbrandingsmotor (ICE) wordt ingeschakeld.
Populaire Kia modellen
Ceed Sportswagon
Niro
Sportage
Overige merken:
Tucson
Hybride
Benzine
Elektrisch
Geen stekker
Hybride elektrische voertuigen, of HEV’s, rijden in elektrische modus bij lage snelheden en schakelen daarna over op een verbrandingsmotor (ICE), maar hoeven nooit te worden opgeladen.
Populaire Kia modellen
Niro
Ceed Sportswagon
XCeed
Overige merken:
Tucson