
Regeneratief remmen: hoe je gratis energie wint
terwijl je afremt
Je kent het wel. Je rijdt lekker door, moet afremmen voor dat rode verkeerslicht en… weg is je snelheid, weg is je energie. Zonde, toch? Nou, niet als je in een EV3, EV6, EV9 of de Kia Niro EV vanaf 2022 rijdt. Die hebben namelijk regeneratief remmen, oftewel: energie terugwinnen terwijl je afremt. Klinkt slim? Is het ook.
Wat is regeneratief remmen?
In een ‘normale’ auto verdwijnt de remenergie als warmte via de schijven. In een elektrische auto werkt dat anders. Zodra je je voet van het gaspedaal haalt, verandert de elektromotor in een soort dynamo: hij zet de bewegingsenergie om in elektriciteit en stuurt die terug naar de batterij. Gratis energie! Nou ja, een beetje dan. Maar hé, alle beetjes helpen.
Sommige EV’s (zoals de EV3, EV6, EV9 en de Kia Niro EV vanaf 2022 model) hebben zelfs ‘one-pedal driving’. Dat betekent dat je in de stad nauwelijks nog je rempedaal hoeft te gebruiken. Gas loslaten is genoeg om de auto flink te laten afremmen. Even wennen, maar als je het eenmaal doorhebt, wil je niet meer anders!
Waarom is dit handig voor jou?
Laten we eerlijk zijn: het gaat je uiteindelijk om drie dingen: meer kilometers, minder onderhoud en een schoner geweten. Regeneratief remmen helpt bij alle drie.
Meer actieradius – Omdat je energie terugwint, haal je meer kilometers uit je batterij. Vooral in stadsverkeer scheelt dit een hoop.
Minder slijtage – Omdat je remblokken minder hard moeten werken, slijten ze minder snel. Dus minder onderhoudskosten.
Duurzamer rijden – Je gebruikt energie efficiënter en verspilt minder. Goed voor je portemonnee én het milieu.
De toekomst van regeneratief remmen
Deze techniek wordt steeds slimmer. Met de Kia EV3, EV6 & EV9 kan je automatisch de sterkte van de regeneratie aanpassen, afhankelijk van hoe je rijdt. Rij je op de snelweg? Minder regeneratie. In de stad? Meer regeneratie.
Kortom: regeneratief remmen is niet zomaar een gimmick. Het is een slimme manier om je EV zuiniger, goedkoper en soepeler te maken. Dus de volgende keer dat je in een Kia EV rijdt, en voelt hoe hij afremt zodra je je voet optilt? Weet dan: je wint energie terwijl je remt. Best een lekker idee, toch?
Wat is regeneratief remmen?
In een ‘normale’ auto verdwijnt de remenergie als warmte via de schijven. In een elektrische auto werkt dat anders. Zodra je je voet van het gaspedaal haalt, verandert de elektromotor in een soort dynamo: hij zet de bewegingsenergie om in elektriciteit en stuurt die terug naar de batterij. Gratis energie! Nou ja, een beetje dan. Maar hé, alle beetjes helpen.
Sommige EV’s (zoals de EV3, EV6, EV9 en de Kia Niro EV vanaf 2022 model) hebben zelfs ‘one-pedal driving’. Dat betekent dat je in de stad nauwelijks nog je rempedaal hoeft te gebruiken. Gas loslaten is genoeg om de auto flink te laten afremmen. Even wennen, maar als je het eenmaal doorhebt, wil je niet meer anders!
Waarom is dit handig voor jou?
Laten we eerlijk zijn: het gaat je uiteindelijk om drie dingen: meer kilometers, minder onderhoud en een schoner geweten. Regeneratief remmen helpt bij alle drie.
Meer actieradius – Omdat je energie terugwint, haal je meer kilometers uit je batterij. Vooral in stadsverkeer scheelt dit een hoop.
Minder slijtage – Omdat je remblokken minder hard moeten werken, slijten ze minder snel. Dus minder onderhoudskosten.
Duurzamer rijden – Je gebruikt energie efficiënter en verspilt minder. Goed voor je portemonnee én het milieu.
De toekomst van regeneratief remmen
Deze techniek wordt steeds slimmer. Met de Kia EV3, EV6 & EV9 kan je automatisch de sterkte van de regeneratie aanpassen, afhankelijk van hoe je rijdt. Rij je op de snelweg? Minder regeneratie. In de stad? Meer regeneratie.
Kortom: regeneratief remmen is niet zomaar een gimmick. Het is een slimme manier om je EV zuiniger, goedkoper en soepeler te maken. Dus de volgende keer dat je in een Kia EV rijdt, en voelt hoe hij afremt zodra je je voet optilt? Weet dan: je wint energie terwijl je remt. Best een lekker idee, toch?
Direct op de hoogte.
Altijd.
Mis niets van het laatste nieuws. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we beloven je dat we je niet te vaak zullen spammen.
Vergelijk de drie vormen van elektrificatie
Niet alle EV’s werken hetzelfde. Zo verschillen ze.
100% Elektrisch
Elektrisch
Stekker
Accu-elektrische voertuigen, of BEV’s, zijn volledig elektrische voertuigen — er is geen benzine nodig. Ze gebruiken een accu + elektromotor voor de aandrijving.
Populaire Kia modellen
Niro
EV3
EV9
Overige merken:
BMW i3
Audi e-tron
Plug-in Hybride
Benzine
Elektrisch
Stekker
Plug-in hybride elektrische voertuigen, of PHEV’s, overbruggen de kloof door in elektrische modus te rijden voor lokale ritten, terwijl voor langere afstanden een verbrandingsmotor (ICE) wordt ingeschakeld.
Populaire Kia modellen
Ceed Sportswagon
Niro
Sportage
Overige merken:
Tucson
Hybride
Benzine
Elektrisch
Geen stekker
Hybride elektrische voertuigen, of HEV’s, rijden in elektrische modus bij lage snelheden en schakelen daarna over op een verbrandingsmotor (ICE), maar hoeven nooit te worden opgeladen.
Populaire Kia modellen
Niro
Ceed Sportswagon
XCeed
Overige merken:
Tucson